Side panel

Spirál avagy méhen belüli fogamzásgátló módszer

Alapvetően két fajtáját különböztetjük meg, a hagyományos és a hormont tartalmazó spirált.

A spirált negatív citológia birtokában lehet felhelyezni, méretét a nőgyógyász állapítja meg. Spirált csak csak nőgyógyász helyezhet fel. Nagy előnye, hogy felhelyezés után szinte megfeledkezhetünk róla, kényelmes és hatásos módszer. Manapság az orvosok főként a hormontartalmú spirál alkalmazását részesítik előnyben, azonban essen itt pár szó mindkét fajtáról.

Hagyományos spirál

A hagyományos spirálok a méhet és környezetét ellenállóvá teszik a megtermékenyített petesejt beágyazódásával szemben. A spirál négy-öt centiméter körüli, lapos, rugalmas műanyagból vagy rézből készült kis szerkezet, mely méhen belüli fogamzásgátló eszköz. A spirálok egy fém részt tartalmaznak spirális alakban, ami egy steril gyulladást okoz a méh üregében.

A felhelyezés általában nem jár különösebb fájdalommal, de van aki menstruációs görcsként éli meg és néhány nőnek kellemetlenséget, enyhébb, erősebb fájdalmat okoz. A spirál felhelyezése után pecsételő vérzés jelentkezhet, ha ez nem fokozódik ,illetve ha a vérzés pirosasból barnássá válik, akkor  nincsen sürgős teendő.

A spirál előnye:

• a nagyjából évenkénti nőgyógyászati ultrahang kontroll mellett egyéb teendő nincs vele
  • nem borítja fel a természetes hormonháztartást

A spirál hátránya:

• bár ritkán , de a behelyezésnél, vagy későbbi elmozdulás következtében átfúródhat a méh, és fertőzést okozhat
  • a menstruációs vérveszteség is jóval több lehet
  • gyakoribb lehet a kismedencei gyulladás illetve a petefészek vagy méhgyulladás a spirált viselők körében
  • gyakrabban fordulhat elő méhen kívüli terhesség a spirált használó nőknél
  • gyakoribb mellékhatások közé tartozik az erősebb havi vérzés és vérszivárgás

Hormontartalmú spirál

A hormontartalmú spirál egyrészt meggátolja a megtermékenyített petesejt beágyazódását a méh üregébe, másrészt hormontartalma miatt a peteérést és a méhnyálkahártya megvastagodását is gátolja.

A hormontartalmat általában 5 évig adja le, így azután érdemes kicseréltetni azt. Szoptatás alatt is alkalmazható.

A hormontartalmú spirált a hagyományoshoz hasonlóan csak negatív citológiai eredmény mellett lehet felhelyezni. A hormontartalmú spirál felhelyezése után pecsételő vérzés jelentkezhet, az első három hónapban előfordulhat közti vérzés, ami akár olyan is lehet, hogy az egész három hónap alatt barnás-pirosas vérzés jelentkezik. Azonban 3 hónap eltelte után ez a vérzés megszűnik.

Hormontartalmú spirál előnyei:

• Változókori vérzési rendellenesség, mióma, vastag méhnyálkahártya esetén  csökkentheti a panaszok gyakoriságát.
  • A méhnyálkahártyát nem engedi megvastagodni, így az elhúzódó, visszatérő vérzészavar és egyúttal a hormonfüggő méhtestrák kialakulása is gátolt.
  • Nem káros az emlőkre, a petefészkekre és nem okoz hízást.

Hormontartalmú spirál hátrányai:

• megegyeznek a hagyományos spirál hátrányaival
  • elhúzódó vérzés jelentkezhet (3 hónapig)
Amennyiben spirállal történő fogamzásgátlással kapcsolatosan kérdése lenne, vagy  időpontot egyeztetne spirál felhelyezéséhez, kérem, egyeztessen időpontot:

Foglaljon időpontot....