Endometriózis és kezelése

Az endometriózis döntően a 18-40 éves nőket érintő, kb. 10-15%-os gyakoriságú kórkép, amely akár rendszeres panaszokat is okozhat.

Az endometriózis lényege, hogy a szervezetben egyébként normálisan meglévő szövet kóros helyen található.

A szervezet bármely részén előfordulhatnak, de különösen gyakran kialakulnak például kismedencei hashártyán, a petefészekben, a petevezetékben, a méh külső felszínén és a hasüreg legmélyebb pontján. Ritkábban jelentkeznek a húgyhólyagban, a beleken, a hüvelyben vagy a külső nemi szerveken. Egészen kivételesen a hasüregen kívül is előfordulhatnak.

Az endometrium (méhnyálkahártya) a méh üregét borító belső réteg, amely a menstruációs ciklus alatt fokozatosan megvastagszik, majd a menzesz - havi vérzés - alkalmával lelökődik.

Endometriózisnak nevezzük, ha  ez a nyálkahártya a méh üregén kívül a szervezet más részeiben ilyen található. A méh üregén kívül elhelyezkedő endometriosis szövet számára nincs lehetőség a testüregből való kijutásra, s emiatt ott egyre terjed, halmozódik. Ilyenkor csomók, foltok, súlyos esetben pedig ciszták (ún. csokoládéciszták) alakulnak ki. A környező területen következményes gyulladás és hegképződés alakul ki, a petevezeték pedig elzáródhat, s így meddőség alakulhat ki.

Az endometriózis tünetei

Leggyakoribb tünete a menstruációkor fellépő alhasi fájdalom. A fájdalom általában a menzesz alatt és közvetlenül előtte fokozódhat.

Azonban nincs összefüggés a fájdalom nagysága és az endometriumok mennyisége között. Előfordul, hogy néhány szövet megléte is kimondottan nagymértékű fájdalommal jár, más hölgyeknél a nagyobb számú szövetszaporulat sem okoz semmilyen tünetet.

Endometriózisos pácienseknél gyakori a cisztaképződés a petefészekben, a vérzészavar és a meddőség. Azonban nem feltétlenül okoz meddőséget, bár nehezíti a teherbeesést.

Hogyan ismerhető fel az endometriózis?

Éppen az eltérő tünetek, illetve az akár tünetmentesség miatt az endometriózis diagnosztizálásához szükség van nőgyógyászati vizsgálatra, nőgyógyászati ultrahang vizsgálatra. Azonban ezek még csak a gyanúra adnak okot. Ahhoz, hogy 100% bizonyossággal kimondhassuk endometriózissal állunk szemben, szükség van szövetvizsgálatra is.

Ez azt jelenti, hogy műtétet kell végezni, mely során szövetmintát veszünk és azt a laboratóriumban megvizsgáltatva tudjuk igazolni az endometriózist.

Endometriózis kezelése

A kezelés megkezdése előtt az első eldöntendő kérdés a gyermekvállalásra vonatkozik, hiszen ha a páciens rövid időn belül nem akar terhességet, akkor hormonális gyógyszerekkel lehet a peteérés gátlásával, ezáltal a menstruációs ciklusok gátlásával az endometriózis tüneteit csökkenteni, terjedését gátolni. Ez megelőzheti a fájdalom rosszabbodását, illetve a meddőség kialakulását is.

A gyógyszeres terápiaként a gyulladáscsökkentő szerek, fájdalomcsillapítók, görcsoldók és a különböző hormonkészítmények alkalmazhatók. A hormonális gyógyszerek között tablettás és injekciós kiszerelés is kapható.

Amennyiben a közeljövőben még gyermekvállalást tervez a páciens, úgy a csomók műtéti eltávolítása javasolt.

Kifejezett panaszok vagy klinikailag tapasztalt eltérések, azaz ciszták, csomók esetén nehéz a műtét elkerülése. Mivel a hastükrözés az utóbbi évtizedben elterjedt műtétté vált és nem mellesleg a műtét altatási kockázatai is igen alacsonyak, így a hastükrözés indokolt műtéti beavatkozás lehet.

Amennyiben a fent leírtak alapján arra gyanakszik, Önnek endometriózisa van, úgy bátran keressen fel.

Bejelentkezéshez kattintson ide...

Címkék : endometriózis