Babavárás magas vérnyomással

A magas vérnyomás nem csak a kismama egészségét, de a magzat fejlődését is veszélyezteti. Időben beállított, megfelelő gyógyszeres kezelés, és a várandósság alatt alkalmazott helyes életvitel mellett azonban a kismama és a baba egészségi állapota is jelentősen javítható, a szövődmények kialakulása részben megelőzhető, illetve kialakulásuk ideje és súlyossága befolyásolható.

Magas vérnyomásból adódó problémák a terhesség alatt

A terhesség alatti magas vérnyomás azért is veszélyes, mert rontja a méhlepény vérellátását. Ezáltal kevesebb oxigén és tápanyag jut a magzathoz, a fejlődése így lemaradhat, a baba alacsonyabb súllyal, vagy oxigénhiányos szervkárosodással születhet. A magas vérnyomás következtében a méhlepény leválása is bekövetkezhet, ami az anyánál erős vérzést, véralvadási zavart okozhat; koraszülés, súlyos esetekben elhalás következhet be.

Éppen ezért, mert a magas vérnyomás ilyen súlyos következményekkel járhat, mind a magzatra, mind a kismamára nézve, így a várandósságondozás ideje alatt a vérnyomás mérés kötelező!

Toxémia - Preeclampsia

A magas vérnyomás másik igen súlyos következménye a terhesség 20. hete után kialakuló “terhességi mérgezés”, toxémia, vagy preeclampsia néven is ismert tünetegyüttes, melynek három alaptünete van -ödéma, magas vérnyomás, fehérjeürítés – melyek súlyosbodása az anya és a magzat életét veszélyeztetik. A tünetekhez vagy azok valamelyikéhez súlyos esetekben görcsroham (eclampsia) és kóma társulhat. A preeclampsia a kismamák 6-10 százalékánál fordul elő.

Toxaemia esetén akár néhány óra alatt is hirtelen állapotromlás állhat be, amely a szülésindítást vagy császármetszést tehet indokolttá.

Legsúlyosabb magzati következmény a méhen belüli elhalás, amelynek oka legtöbbször a lepény működésének elégtelensége. Ez bekövetkezhet a terhesség alatt, de akár a fájások megindulása után.

A várandósság ideje alatti gyógyszerszedésről

A kockázatok csökkentése  és a súlyos, életveszélyes  szövődmények elkerülése érdekében fontos a vérnyomás normalizálása a terhesség alatt . Bizonyos készítmények biztonságosnak tekinthetők, mások - mint például az angiotenzin-konvertáló enzim (ACE)-gátlók, angiotenzin-receptor-blokkolók (ARB-k) és a renin-inhibitorok - általában kerülendők a terhesség alatt.

Korábban már ismert és diagnosztizált magas vérnyomás betegség esetén már a tervezett teherbeesés előtt fel kell keresni a kezelőorvost, hogy ha szükséges, a gyógyszereken időben módosíthassanak.

Várandósság alatt kialakult magas vérnyomás esetén a legfontosabb:  mielőbb felismerni a betegséget.

Átfogó kezelés

Terhesség alatti magas vérnyomás betegség esetén gyakori orvosi ellenőrzés szükséges a magzat méhen belüli - és az anya állapotának követésére. Az anyánál rendszeres, napi többszöri vérnyomás mérés mellett ( vérnyomásmérő monitor használata lehet szükséges a gyógyszerelés beállításához )  vizelet-, és vérvizsgálatok történnek hetente, vagy ennél sűrűbben is - az állapottól és eredményektől függően. Ultrahang ( a magzat biofizikális profil és méhen belüli keringésének vizsgálata ) és magzati szívhang vizsgálatokkal rendszeresen ellenőrizni kell a magzat méhen belüli állapotát és fejlődését is. A gyógyszeres kezelés egyénre szabott beállításán túl a kezelőorvos az életmódra vonatkozó tanácsokkal is segíti a kismamát. Jelentős túlsúly tovább ronthatja a tüneteket, így magas vérnyomás esetén fontos a helyes –  folyadékban, fehérjékben és vitaminokban gazdag, zsír- és fűszerszegény  - étrend összeállítása valamint a rendszeres testmozgás.

Ellenőrizze otthon is a vérnyomását! Amennyiben magas vérnyomás értékeket mér, vagy fejfájást, látászavart, fáradékonyságot, alvászavart, gyomortáji fájdalmakat tapasztal magán, mihamarabb keresse fel kezelőorvosát!